عبد الحسين خان ملك المؤرخين ( لسان السلطنه )
928
مرآت الوقايع مظفرى ( فارسى )
مخبر الدوله به دولت مىداد قبول دارم . به او ندادند . سپهدار امير توپخانه « 1 » صد هزار تومان نقد تقديم دولت كرد و ماهى ده هزار تومان هم قبول كرد كه سالى صد و بيست هزار تومان بدهد و سى هزار تومان هم به اتابيك داد ، وزارت تلگرافخانه را به او دادند . طهران در بيست و نهم محرم ، شاه به زيارت حضرت عبد العظيم عليه السّلام مشرف شد و براى ناهار به منصورآباد شعاع السلطنه و از آنجا ، ده شبه به فرحآباد رفت . تبريز پنج ، شش ماه است كه در تبريز دوازده نفر همقسم شدهاند كه روزنامهء آزاد بنويسند و اسمش را « الحديد » گذاشتهاند و مىگويند اگر يك نفر را دولت اذيت كند ، يازده « 2 » نفر ديگر تلافى مىنمائيم . طهران در عشر سوم محرم ، آخوند ملا محمد شريعتمدار آملى ، از طرف آقا شيخ فضل اللّه مجتهد نزد اتابيك رفت براى واسطهكارى . اتابيك قبول نكرد . آخوند گفت : تقصير آقا شيخ فضل اللّه است كه اينهمه براى تو زحمت مىكشد كه كار ترا اصلاح نمايد . اتابيك به او فحش داد . او رد كرد « 3 » . [ وى ] با چوب خود بر آخوند زد . او هم فحاشى كرد . او را كشيدند و از خانه بيرون كردند . او مىرود و به آقا شيخ فضل اللّه مىگويد . در اين بين كاغذى از حاجى مشير لشكر به شريعتمدار مىرسد و عذرخواهى از طرف اتابيك مىنمايد كه شما هر مقصودى كه داريد ، برآورده مىشود . طهران شاه در هذه السنه يونتئيل 1324 ، وجه تمبرى را كه از جهت قبوض مستمرى بران
--> ( 1 ) . يعنى محمد ولى خان نصر السلطنه سپهدار تنكابنى . ( 2 ) . متن : ياازده ( 3 ) . يعنى فحش را به فحش پاسخ گفت .